Hulp voor werkgevers met ontevreden medewerkers

Geplaatst op

“Als HR-consultant zie ik bij ondernemers vaak ontevredenheid over de inzet en betrokkenheid van hun personeel. De eerste vraag die ik, als HR-consultant, in dit soort situaties aan de ondernemer stel is: ‘Kent uw personeel uw dromen?’. Niet altijd zijn de mensen in de organisatie bekend met de doelen, die de ondernemer nastreeft. Toch zijn het juist die ideeën die ervoor hebben gezorgd dat een organisatie groot is geworden en blijft groeien.”

“Duidelijkheid over de visie en missie van het bedrijf is de basis voor gemotiveerd en bevlogen personeel. Daarom is het dus belangrijk om ambities met het personeel te delen. Dat klinkt in theorie heel simpel. Ik merk echter dat ondernemers vaak worstelen met de praktijk en het lastig vinden om dit probleem daadwerkelijk aan te pakken.

Een techniek die kan helpen om het tij te keren en het gedrag van medewerkers eenvoudig bij te sturen is het gebruik van KPI’s op competentieniveau. Meetbare KPI’s en heldere competenties, op basis van de ambities van de organisatie, zet medewerkers aan tot de gewenste beweging en het verbeteren van hun prestaties. Dat begint bij het scherp formuleren en kwantificeren van KPI’s en het vastleggen van competenties. Maar het is ook belangrijk om managers te leren die KPI’s in de dagelijkse praktijk toe te passen.

En zo zijn er nog diverse andere oplossingen, maar het werkt bij elke organisatie anders om de betrokkenheid van het personeel te vergroten. Zo ben ik onlangs met een van onze klanten met feedback geven aan de slag gegaan. Feedback geven en ontvangen maakte geen onderdeel uit van hun bedrijfscultuur. In onze sessies met de medewerkers van deze organisatie hebben we het belang van feedback uitgelegd en ook geoefend met feedback geven. En met succes: de medewerkers spreken elkaar steeds meer aan op gewenst gedrag, waardoor dit bedrijf nu veel resultaatgerichter werkt.”

back to top