Zo draagt franchise bij aan een betere zorg tegen lagere kosten

Geplaatst op

“'Centraal doen wat kán en lokaal doen wat móet.' Deze treffende woorden van Marijke beschrijven wat mij betreft in een notendop waar franchise over gaat. De ‘randzaken’ als de boekhouding, de financiën en marketing worden centraal geregeld door de franchisegever. Zo houden franchisenemers meer tijd over voor het ondernemen zelf. Zeker in de zorg, waar alles steeds goedkoper moet, is dat een uitkomst."

"Voor ondernemers betekent een franchiseformule vooral: veel zorgen minder. Zij hoeven namelijk niet zelf het wiel uit te vinden voor zaken die voor alle franchisenemers gelden. De eerste ondernemers hebben immers al gepionierd en zo is er een soort draaiboek ontstaan. Daarnaast regelt de franchisegever veel zaken centraal, zoals de personeelsadministratie, boekhouding en belastingaangiftes.

Voor ondernemers betekent een franchiseformule vooral: veel zorgen minder.


Dat moet ondernemers als muziek in de oren klinken. Ik kom namelijk maar weinig ondernemers tegen die het leuk vinden zich met de financiële regelkant van hun zaak bezig te houden. Zeker in de zorg vind je ze weinig. Een zorgondernemer wil liever op de werkvloer staan om te doen waar zijn passie ligt: de best mogelijke zorg voor de cliënt realiseren. Die kwaliteit van zorg staat onder druk omdat de zorgkosten omlaag moeten. Een franchiseformule schept ruimte voor ondernemers om zich op die kwaliteit te focussen.

Maar het allergrootste voordeel van franchise is denk ik dat franchisenemers naast hun lokale netwerk kunnen terugvallen op het (landelijke) netwerk van collega-franchisenemers. Ik zie bij onze klant Herbergier, een zorgformule voor mensen met geheugenproblemen, hoeveel de ‘herbergiers’ aan elkaar hebben. Zij zijn immers gelijkgestemd, ze hebben zich gecommitteerd aan dezelfde visie en doelstellingen. Daarom zoeken ze elkaar vaak op om tips en ervaringen uit te wisselen en gebruik te maken van elkaars expertise. Zo’n landelijk netwerk binnen de franchiseformule is voor de Herbergiers uiterst waardevol.

Een franchiseformule betekent ook een flinke kostenbesparing voor ondernemers. Want doordat je met meerdere ondernemers samenwerkt, kan er vaak groot ingekocht worden. Bij de Herbergiers zit de grootste kostenbesparing echter in het wegvallen van een aantal managementlagen, die je vaak wel hebt in de reguliere zorg. Deze managementlagen zijn niet meer nodig als ondernemers een aantal verantwoordelijkheden zelf dragen, onderling samenwerken en beleidszaken centraal regelen. Dankzij de platte organisatiestructuur bij Herbergiers kan het geld dat daarmee bespaard wordt, besteed worden aan de zorg voor de cliënt.

Een franchiseformule betekent óók een flinke kostenbesparing voor ondernemers.


Natuurlijk lever je als franchisenemer een stukje vrijheid in. Je moet je immers conformeren aan de visie, doelstellingen en regels van een groter geheel. Die afweging moet je als ondernemer vooraf maken: kun je dat en kies je voor een geplaveide weg waarbij je vooral met de zorg bezig kunt zijn in plaats van met randzaken? Of wil je je eigen regels bepalen en ben je bereid zelf het wiel uit te vinden?

Voor de Herbergiers geldt in elk geval dat de zorg dankzij de franchiseformule goedkoper is geworden. Bovendien zie ik dat de kwaliteit van de zorg erg goed is bij de Herbergiers. Dat is de kracht van franchise: de franchisenemers blijven volledig verantwoordelijk voor hun eigen bedrijfsresultaten en portemonnee. Het zijn dus uiterst toegewijde ondernemers, die keuzes willen en durven maken om goedkoper en efficiënter te worden. Tegelijkertijd worden ze door de franchisegever ‘ontzorgd’ op financieel en administratief gebied, zodat ze kunnen focussen op hun dienstverlening en de behoefte van de cliënt.”

back to top