Crowdfunding niet alleen geld maar ook betrokkenheid

Geplaatst op

Uit uw netwerk kapitaal ophalen om een financiering rond te krijgen. Volgens Tom Vroemen, managing director van CrowdAboutNow, begint de toekomst van startende ondernemers bij crowdfunding.

Het begin van de financiële crisis in 2008. Voor veel huishoudens is het niet direct merkbaar, voor bedrijven wel. Institutionele beleggers hebben minder geld te besteden en particulieren worden steeds kritischer met het uitgeven van hun geld. Banken komen onder strenger toezicht te staan en grote instituten moeten strengere regels naleven. Kortom, het wordt moeilijk om in één keer een groot geldbedrag geïnvesteerd te krijgen.

Maar wat nou als dat niet meer nodig hoeft te zijn? Wat nou als niet in één keer een bedrag van vijftigduizend euro moet worden gefinancierd, maar er misschien wel honderd mensen bereid zijn vijfhonderd euro te investeren? Dat in principe ieder individu een kleine bijdrage kan leveren om de start van een nieuwe onderneming te steunen?

Binding met geldschieters

De oprichters van CrowdAboutNow zagen toekomst in een verschuiving van grote bedragen en weinig investeerders, naar veel investeerders en kleine bedragen. In 2010 werd hun eerste succesvolle resultaat geboekt: Barista Wilco Admiraal weet samen met CrowdAboutNow genoeg mensen enthousiast te maken om een klein bedrag te lenen voor een espressomachine. Het zijn ook deze ‘geldschieters’ die hem de eerste nieuwe opdrachten leveren, zodat het op korte termijn vrij eenvoudig is om de leningen af te betalen. En dat is precies het stukje waar het volgens Tom Vroemen bij crowdfunding om draait. Financiers steken eigen geld in een onderneming, waardoor ze zich betrokken voelen bij ‘hun’ onderneming, er zit tenslotte een stukje geld van hunzelf in. Het geeft een gevoel van trots en verbondenheid. En daarmee heb je in één klap een kring van fans, klanten én reclamemakers.

Het is dan ook niet gek dat crowdfunding een enorme vlucht maakt. Het biedt ondernemers veel mogelijkheden en kansen. Niet alleen om geld op te halen, maar ook om in te spelen op betrokkenheid!

Weblog & visie

Aansluitend op het ondernemerscollege van Tom Vroemen schreef Lorijn van Leersum, partner van Baker Tilly Berk Corporate Finance, een blog. Zijn visie? “De bank is al lang niet meer de enige investeerder in het mkb. Geld komt ook via allerlei alternatieve kanalen, zoals crowdfunding. Een positieve ontwikkeling wat mij betreft. Zeker als je kiest voor een combinatie van financieringsbronnen. Gestapelde financiering is een slimme oplossing voor de mkb-ondernemer die op zoek is naar investeerders. Je spreidt de risico’s en bent minder afhankelijk van de bank.”

Ook interessant

back to top