Onderzoek: innovatie, groei en business development in de advocatuur

Geplaatst op

“Het optimisme binnen de advocatuur is terug. Er wordt volop geïnvesteerd door advocatenkantoren in innovatie, marketing en optimalisatie van de bedrijfsprocessen. Voor het eerst in jaren stijgt de omzet weer en zijn de verwachten zelfs een lichte groei te realiseren,” aldus Barend van de Kraats, bedrijfsstrateeg bij Baker Tilly Berk. In samenwerking met iGrowthLegal  heeft hij onderzoek gedaan naar de status van innovatie, groei en business development binnen de advocatuur. Het onderzoek laat duidelijk zien hoe de markt van advocatuur er momenteel uitziet. Het geeft inzicht in de huidige positionering van veel advocatenkantoren en maakt duidelijk waar ruimte ligt voor groei.

Contentmarketing is populair

Traditionele marketingactiviteiten – zoals adverteren en sponsoring – worden door een ruime meerderheid van de kantoren uit het onderzoek nog steeds veel ingezet. Terwijl het onderzoek tegelijkertijd aantoont dat dit beperkt resultaat levert. Contentmarketing is het populairste marketinginstrument en wordt gezien als een effectief middel voor zowel klantbehoud als voor het winnen van nieuwe klanten. Het minst populaire marketinginstrument is telemarketing. Opvallend is dat kantoren die dit wel inzetten, aangeven zeer te spreken zijn over de effectiviteit ervan.

Innovatie

In het onderzoeksrapport valt op dat veel kantoren bezig zijn met innovatie, maar dat zij dat met wisselend succes doen. Van de ondervraagde kantoren heeft 46% met (veel) succes nieuwe producten of diensten geïntroduceerd. Daar staat echter 36% van de kantoren tegenover die geen of beperkt succes hebben gehad met nieuwe diensten.

Klanttevredenheidsonderzoek

Een opvallende uitkomst is verder dat advocatenkantoren steeds vaker een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. Succesvolle innovatie vraagt om duidelijk inzicht in de behoeften van klanten. De schroom om klanten te vragen naar hun behoeften en mening – eens zo kenmerkend voor de advocatuur – hebben de advocatenkantoren van zich afgeschud.

Download het volledige artikel met onderzoeksuitkomstenPublicatie 'Licht aan het einde van de tunnel'
back to top