Succesvol zaken doen in China: ken de cultuurverschillen

Geplaatst op

Met haar 1,3 miljard inwoners en een groeiende consumentenmarkt heeft China veel te bieden aan ondernemers. Deze kansen gaan echter ook gepaard met de nodige risico’s. Veel westerse bedrijven die zaken gaan doen in China, denken goed voorbereid te zijn. In de praktijk pakt dit vaak anders uit: 80% van de westerse bedrijven strand uiteindelijk met dit internationale avontuur. Hoe kunt u dan wél succesvol zijn?

Maak het verschil door de Chinese cultuur niet alleen te leren kennen, maar door deze ook op alle mogelijke manieren uit te dragen. En dat betekent ook dat de westerse manieren thuis achtergelaten moeten worden. Om dat te kunnen doen, vindt u hieronder de grootste cultuurverschillen tussen China en Nederland.

Guanxi: meer dan netwerken

In Nederland zijn we dol op netwerken. We netwerken op verschillende online platformen, we gaan zakenborrels af en waar het kan nemen we een stapel visitekaartjes mee. Zo nu en dan een telefoontje of berichtje naar een relatie, of even snel een afspraak van een uur tussendoor plannen, en we kunnen er weer tegenaan. In China zal dit echter niet genoeg zijn. Vriendschap en interesse vormen in de Chinese cultuur de basis voor een goede zakenrelatie. En dat vraagt om tijd. Verleng je reisduur om hier goed aan te kunnen werken. Etentjes, bijeenkomsten, gesprekken, het zal allemaal uitgebreid aan de orde komen. Het vraagt om de nodige tijd en energie, maar dan legt u wel een mooie basis voor uw zakelijke ambitie.

Communicatieve aandachtspunten bij zaken doen in China

De twee culturen verschillen echter op nog meer punten in de omgang. Waar u als Nederlander rechtstreeks op uw doel afgaat, zal uw nieuwe zakenrelatie eerder een omweg nemen. Wij zijn gewend om onze directe mening te geven, terwijl hier in China meer omheen zal worden gedraaid. En waar wij heel erg zijn gericht op het individu, alleen zijn en zelfstandig werken, staat in de Chinese cultuur het groepsgevoel meer voorop.

De alledaagse Chinese cultuur

Staat uw dag altijd vol gepland met allerlei afspraken? Beheer dan uw agenda anders zodra u in China aankomt. Tijd is daar een meer relatief begrip en het kan voorkomen dat uw afspraken regelmatig uitlopen. Gaat u korte en lange termijndoelen bespreken? Wees u er dan bewust van dat in de Chinese cultuur vaak nóg verder vooruit wordt gekeken. Stem de periodes waarover u het heeft dan ook goed af met elkaar.

Meer weten?

Ondernemer Peter Pronk heeft zelf succesvol zaken gedaan in China. Na jarenlange ervaring is hij 1421 Consulting Group gestart, waarmee hij ondernemers helpt met zaken doen in China. Neem 15 minuten de tijd om het college te bekijken waarin hij zijn tips en ervaringen deelt. Wellicht kan de website van de RVO u ook inzichten bieden.

back to top