Zakendoen met Europa – hoe zit het met de btw?

Geplaatst op

Nu veel e-commerce bedrijven uit niet-EU-landen uitbreiden naar andere regio's, zoals de EU, is het goed om te weten welke verantwoordelijkheden en plichten er in Europa zijn op het gebied van btw. Voordat u een eerste levering naar de EU stuurt, is het goed om te bekijken hoe de btw daar in elkaar zit.

Als u dit goed doet, kunt u met uw bedrijf uw omzet gaan optimaliseren. Doet u dit niet, dan kunt u te maken krijgen met onverwachte btw-betalingen of dubbele heffingen.

Hoe zit de btw in Europa in elkaar? Hieronder staan vijf belangrijke punten.

1. Importprocedure

Als uw zending aankomt in de EU, moeten er in de meeste landen aan de grens meteen import-btw en invoerrechten worden betaald, of de goederen nu eerst worden opgeslagen of direct worden verkocht. Wist u echter dat er mogelijkheden zijn om deze btw-betaling uit te stellen, of om ervan te worden vrijgesteld? In sommige landen kunt u een fiscaal vertegenwoordiger aanstellen, die zijn of haar licentie kan gebruiken om de betaling van import btw op te schorten. Dit kan voordelen opleveren voor uw cashflow.

2. Btw-aangifte procedure

Als u in de EU voorraden aanhoudt of verkoopt, moet uw bedrijf in de meeste EU-landen een btw-nummer aanvragen. Kijk goed welke regels er in het betreffende land gelden. Heeft u eenmaal een btw-nummer, dan gaan er diverse periodieke verplichtingen gelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het uitreiken van facturen conform de plaatselijke regels en om het hanteren van het juiste btw-tarief.

3. Verkopen op afstand

Als u uw producten B2C verkoopt aan Europese particulieren, gelden er regels voor afstandsverkopen. Als u over de drempelwaarde voor verkopen in het betreffende EU-land heen gaat, moet u het btw-tarief gaan rekenen dat in dat land geldt, en moet u hier aangifte van gaan doen. Het is absoluut essentieel dat u deze regel kent. Ook is het op dit punt goed om de ontwikkelingen bij de Europese Commissie in de gaten te houden. Er is een nieuwer, btw-vriendelijker systeem in de maak.

4. Beheer van e-fulfilment

Een e-fulfilmentaanbieder kan uw B2C-voorraden beheren en kan voor u de orderverwerking, het samenstellen en inpakken van bestellingen en de retourzendingen afhandelen. Als deze aanbieder ook verantwoordelijk is voor uw verzendingen, zorg dan dat u zelf de administratieve processen in handen heeft, zoals het registreren van de importverklaringen en de transportdocumenten. Dit is essentieel als u bij de Europese belastingautoriteiten bewijzen moet overleggen met betrekking tot de btw.

5. Website-optimalisatie

Bouw uw website voor Europese klanten, of stem hem hierop af. Uw website moet in staat zijn om de diverse munteenheden en btw-tarieven te laten zien. Voor alle Europese klanten moet de prijs inclusief btw zijn. We hebben gezien dat dit bijvoorbeeld in de VS niet zo is, waar de prijzen worden getoond zonder omzetbelasting. Het kan ook gebeuren dat u per EU-land andere marges krijgt, omdat de btw-tarieven in Europa van elkaar verschillen. Het bovenstaande geldt ook voor uw mobiele website.

Als u rekening houdt met de bovenstaande punten, kunt u uitbreiden naar Europa zonder btw-risico's. Kijk voor meer informatie over btw en e-commerce op onze website, of neem contact op met onze adviseurs.

back to top