"Zonder crowdfunding had de Hoftrammm niet zo snel op de rails gestaan"

Geplaatst op

Toen Bobby van Galen een paar jaar geleden op reis was in het buitenland, kwam hij op een uniek idee: een tram die door Den Haag rijdt en waarin je kunt dineren. Het is deze bijzondere combinatie die het wel risicovol maakte voor investeerders. Dus besloot Van Galen uiteindelijk zijn droom over Tramrestaurant Hoftrammm te realiseren met behulp van crowdfunding.

“De keuze voor crowdfunding was voor ons bedrijf eerder noodzaak dan een keuze. Als startend horecabedrijf is het erg lastig om een lening via de bank te krijgen. Er worden enorme garanties gevraagd en het eigen vermogen dat ingelegd moet worden is voor veel starters niet op te brengen. Na alle vergunningen en regelgevingen omtrent ons bijzondere concept (we rijden immers op het ‘normale’ tramspoor, tussen de andere trams in), bleek het aanvragen van een bancaire lening het volgende obstakel. Een bancaire lening bleek niet mogelijk en ook externe investeerders stonden niet allemaal in de rij. Ons concept was ‘te nieuw’ en wellicht te onbekend.”

 

“Het was nota bene de bank zelf die mij op crowdfunding wees. Een, in mijn ogen, onbekend begrip. Na flink research en vooronderzoek (waardoor ik ook uiteindelijk voor het platform CrowdAboutNow heb gekozen) bleek crowdfunding voor mij de ideale oplossing. Door middel van crowdfunding is gebleken dat er draagvlak was. 177 investeerders hebben hun vertrouwen geuit in mij en in het concept van een rijdend tramrestaurant en daarmee werd ik geloofwaardiger. Deze investeerders zijn mijn ambassadeurs geweest en dat heb ik gemerkt. Zonder crowdfunding had de Hoftrammm niet zo snel op de rails gestaan.”

 

'CorporateHoftrammm

 

“De investeerders zijn mijn eerste gasten geweest. Zij hebben mij geholpen om meer bekendheid te geven aan het concept. Zij zijn mijn eerste gasten geweest en ze hebben mij in hun netwerk geïntroduceerd. Enerzijds door mond-tot-mond reclame, anderzijds letterlijk, door mij voor te stellen bij mensen die mij verder kunnen helpen. Tevens hebben de investeerders mij scherp gehouden. Ik had 177 paar ogen op mij gericht. Als ik een taalfout op mijn site had staan, werd daar direct op gereageerd. Ook werden er diverse suggesties gedaan om mijn dienst(verlening) te verbeteren.”

 

Crowdfunding: een bewuste keuze!

 

“Crowdfunding had (in die tijd) een enorme mediawaarde. Veel tijdschriften en kranten hebben een artikel geweid aan het feit dat de Hoftrammm door middel van crowdfunding tot stand is gekomen. De publiciteit heeft het bedrijf goedgedaan. Crowdfunding is een unieke manier om je (in)directe omgeving te betrekken bij je plannen. Ik zou het zo weer doen, als ik met een nieuw concept zou starten. Dan is het wellicht geen noodzaak, maar een hele duidelijke en bewuste keuze!”

 

Meer weten over crowdfunding? Bekijk dan eens het ondernemerscollege over dit onderwerp! Vragen over bancaire en alternatieve financiering? Neem dan contact op met Baker Tilly Berk Corporate Finance.

back to top