Je moet er bedrijfsmatig rekening mee houden dat de zon ook weleens niet schijnt

Baker Tilly Berk komt al meer dan twintig jaar over de vloer bij strandpaviljoen Panta Rhei in Vlissingen. Ze zijn sinds 1996 klant. Willem-jan Buijs is eigenaar van het strandpaviljoen. Buijs: “Ik ben in de afgelopen jaren heel wat keren met een doos bonnetjes naar de vestiging van Baker Tilly Berk in Goes gereden.” Peter Huibregtse is businesscoach bij Baker Tilly Berk: “Nu is dat niet meer nodig, want ook in de accountancybranche staat de tijd niet stil. Panta Rhei neemt bij ons onder andere de dienst totaaloplossing accountancy af. Vroeger konden we vaak niet anders dan terugkijken met onze klanten, omdat de administratie (de ‘bonnetjes’) achteraf (1x per kwartaal) werd bijgewerkt. Nu kijken we vooral vooruit met hen. Dit is mogelijk doordat de administratie nu bijna realtime bijgewerkt is, en we dus precies weten hoe een ondernemer ervoor staat.”

Buijs: “Dankzij de totaaloplossing accountancy zijn we altijd ‘bij’. Onze boekhouding is nu gedigitaliseerd. Facturen worden ingescand en doordat we ook een bankkoppeling hebben is de kans op fouten in de cijfers een stuk kleiner geworden. Vaak ontdek je te laat dat er iets niet klopt. Dat zal nu niet meer gebeuren. Doordat we in één oogopslag over de juiste gegevens beschikken kunnen we ook beter bijsturen. We hebben daarnaast een geavanceerd kassasysteem in gebruik genomen. Op een mooie zomerdag draaien we een enorme omzet. Een kasverschil van € 100 merk je dan waarschijnlijk niet meteen op. Nu wel, we zien meteen waar het mis is gegaan.”

Seizoenspiek

“Het is fijn dat we meer dan ooit vooruit kunnen kijken.” Het is nu mogelijk een progressieve prognose te maken, waarin rekening wordt gehouden met de seizoenspiek, eerder geboekte resultaten en ook met zaken die lastig te voorspellen zijn, zoals het weer. “Hierdoor kunnen we snel zien dat bijvoorbeeld de marge in de prognose niet overeenkomt met de daadwerkelijke gemaakte marge. Samen met Peter hebben we om deze reden laatst de menukaart onder de loep genomen. We keken naar de hardlopers op de kaart, de daadwerkelijke kosten per gerecht en de derving. Wat bleek? De calculatie was niet juist. We kregen letterlijk op een presenteerblaadje aangeleverd wat we moesten doen. We hebben de kaart aangepast en kregen zo de marges weer op peil.”

Doordat we in één oogopslag over de juiste gegevens beschikken, kunnen we ook beter bijsturen.

 

“Ik ben niet meer dagelijks op de werkvloer te vinden. Mijn zwager Jeroen runt de tent voor mij. Maar ik ben wel de eigenaar en wil in één oogopslag kunnen zien hoe de zaken gaan en waar bijsturing nodig is. Ik wil grip hebben. Voor mijn bedrijfsleider Jeroen is de totaaloplossing accountancy vooral een controle-instrument. En Peter? Peter is onze ‘money keeper’. Hij helpt ons sturen op cijfers, hij legt verbanden en geeft advies ten aanzien van onze bedrijfsvoering.”

Panta Rhei

Ook inzicht in marges?

Baker Tilly Berk adviseert u als horecaondernemer hoe u gemakkelijk grip houdt op uw horecazaak. Bijvoorbeeld door met realistische prognoses te werken en hier dagelijks op te sturen. Of door de marges per gerecht op de menukaart inzichtelijk te maken. Meer weten?

Neem contact op Lees meer klantverhalen
back to top